Tehotenstvo týždeň po týždni: 26. týždeň

  Kategórie: Tehotenstvo,
16. feb'21

Týždeň prešiel ako voda a je tu ďalšie obdobie vášho tehotenstva, ktoré je už dávno za polovicou. Bábätko opäť robí pokroky a pripravuje sa na stretnutie s vami, na ktoré si však budete musieť ešte pár týždňov počkať. Pozrite sa zatiaľ s nami na to, čo sa deje s bábätkom a budúcou mamičkou v 26. týždni tehotenstva.

Bábätko v tomto týždni tehotenstva váži cca 750-850 gramov a dlhé je približne 36 centimetrov. Svojou veľkosťou môže pripomínať dlhý chlebík alebo poriadne urastený kučeravý kel. Stále rastie, preto môžete mať častejšie pocit nepohodlia, tehotenské bruško vám už totiž môže pri niektorých činnostiach prekážať. Ale za výsledok to predsa stojí, nie?

Príznaky dvadsiateho šiesteho týždňa

S končiacim sa druhým trimestrom sa spájajú niektoré príznaky, ktoré sú vám zrejme dôverne známe. Pripravte sa najmä na diskomfort, ktorý budú spôsobovať.

  • Opuch. S týmto príznakom ste sa mohli stretnúť už v predchádzajúcich týždňoch. Mierny opuch nôh či dokonca aj rúk je počas gravidity normálny, pozor si však treba dávať na náhly a neustupujúci opuch, ktorý môže byť znakom preeklampsie.
  • Problémy so spánkom. Ako sme spomínali už pri príznakoch minulého týždňa, príčin problémov so spánkom môže byť viacero. V tomto a nasledujúcich týždňoch to však s najväčšou pravdepodobnosťou bude rastúce bruško, ktoré vám bráni nájsť si vhodnú polohu. Strážte si však aj prísun kofeínu a do denného režimu zaraďte prechádzky, ktoré vás príjemne unavia.
  • Bolesti hlavy. Hlavybôľ môže byť spôsobený hormonálnymi zmenami alebo stresom, avšak príčinou môže byť aj nedostatočný pitný režim či dokonca hlad. Je to možno prekvapivé, no niektoré budúce mamičky nejedia za dvoch a niekedy na jedlo jednoducho zabudnú alebo si až príliš strážia svoju líniu. Myslite však na zdravie seba aj dieťatka a jedzte minimálne trikrát denne. Ak to bude viac, naberajte si menšie porcie.
  • Výpadky pamäti. Zabúdate? Pravdepodobne ste sa stali obeťou tzv. tehotenského mozgu. Zábudlivosť môže byť dôsledkom hormonálnych zmien alebo je to jednoducho preto, že myslíte na veľa vecí naraz.
  • Vyšší krvný tlak. Mierne zvýšenie krvného tlaku je v tomto štádiu tehotnosti normálne. Ak vám lekár počas prehliadky zistí naozaj vysoký krvný tlak (keď systolický krvný tlak presahuje hranicu 140 mmHg a diastolický je vyšší ako 90 mmHg), môže vás nechať v nemocnici na pozorovanie, aby vylúčil preeklampsiu alebo HELLP syndróm.
  • Braxton-Hicksove kontrakcie.

Tehotenstvo dvadsat sest

zdroj foto: Freepik

Tehotenské bruško počas dvadsiateho šiesteho týždňa

Bruško, na ktoré ste v prvých týždňoch tehotenstva netrpezlivo čakali, teraz rastie raketovou rýchlosťou. Od tohto týždňa sa zväčší v priemere o 1,2 až 1,5 cm týždenne. Bábätko v tomto týždni síce váži necelý kilogram, no mamička by mala od začiatku tehotenstva pribrať 7-10 kg. Nezabudnite preto spomaliť a naozaj sa šetrite, zabrať dostáva nielen váš dych, ale aj chrbtica a kĺby, preto sa zbytočne nenamáhajte.

Začiatkom 26. týždňa bábätko začína absorbovať vaše protilátky, vďaka čomu pripravuje svoj imunitný systém na kontakt s vonkajším svetom. Formujú sa očká dieťatka a rastú mihalnice, avšak dúhovka ešte nemá dostatok pigmentu na to, aby sa dala určiť farba očí. Keď sa to ešte nestalo, v najbližších dňoch bábätko očká po prvýkrát otvorí.

Dieťatko tiež dýcha plodovú vodu, čím sa pripravuje na pôrod a momenty, ktoré po ňom bezprostredne nasledujú. Okrem toho sa bábätku zdokonaľujú zmysly, vyvíjajú sa rôzne vlastnosti a dokonca talent. Drobček čoraz viac reaguje na podnety z okolia, najmä na hluk, jasné svetlo, zvuk vášho hlasu a dotyky bruška.

Čo vás v 26. týždni čaká?

Výber pôrodnice, pôrodný plán, nákup prvých vecí pre bábätko a rozhovory! Keďže bábätko už vníma váš hlas, je najvyšší čas, aby ste sa mu začali prihovárať. Môžete mu čítať, spievať, púšťať hudbu, alebo mu jednoducho počas dňa komentovať všetko, čo robíte.

Nezabudnite sa hýbať, keďže pohyb počas tehotenstva uľaví od bolestí, zmierni mnohé nepríjemné príznaky a zároveň vás pripraví na pôrod a dokonca ho môže uľahčiť. Ak ste pred tehotenstvom necvičili pravidelne, nevrhajte sa teraz do extrémov a prihláste sa na tehotenskú jogu alebo vyskúšajte fyzioterapiu pre tehotné.