Sociálna inteligencia detí vo svete sociálnych sietí: Viete, ako ju budovať?

  Kategórie: Výchova,
7 min
24. mar'23

Ráno rozprávka na tablete, pri obede hra na mobile, večer pár videí z TikToku či Instagramu a pomedzi to takmer nekonečné a často nezmyselné scrollovanie na sociálnych sieťach. Namiesto prečítania rozprávky, hrania spoločenských hier a skutočných rozhovorov medzi deťmi a rodičmi sa kvôli rozmachu sociálnych sietí z detí paradoxne stávajú nespoločenskí ľudia. Ako to zmeniť a vychovať z detí sociálne inteligentné bytosti?

Závislosť od internetu a sociálnych sietí je skutočná a ani zďaleka sa netýka iba dospelých. Čoraz viac postihuje aj teenagerov a dokonca malé deti, ktoré ešte nevedia a nemôžu ovplyvniť prítomnosť mobilov a počítačov vo svojom živote. Neustále zaneprázdnení rodičia sú po príchode z práce unavení, preto sa často uchyľujú k rozprávkam na tablete a deťom dovolia každé rozptýlenie na sociálnych sieťach, len aby si trochu oddýchli.

Plnohodnotný čas strávený s deťmi ide bokom a tie v dôsledku takýchto rodičovských rozhodnutí niekedy vedia používať telefón skôr ako nočník. Kontrolka zdravého rozumu však bliká a upozorňuje, že takáto výchova si so sebou skôr či neskôr ponesie následky.

Budovanie sociálnej inteligencie

Sociálna inteligencia sa začína budovať už v útlom detstve, v tzv. predlingvistickom období bábätka, teda ešte predtým, ako vysloví svoje prvé slová. Hneď po narodení začínajú bábätká vnímať svet okolo seba a každým dňom tento pozorovací talent zdokonaľujú. Všímajú si mimiku a gestá rodičov a ľudí, ktorí ich dennodenne obklopujú, vnímajú tóny ich hlasov. Vedia dokonca odlíšiť dobrých ľudí od zlých a v 18. mesiacoch dokážu plnohodnotne komunikovať s okolím. A práve od tohto obdobia môžeme hovoriť o skutočnej sociálnej inteligencii.

Na deti sa nalepí všetko, čo ako rodič urobíte a neskôr sa to zrejme prejaví v jeho vlastnom správaní a konaní. Podsúvate už polročnému dieťatku deň čo deň tablet s rozprávkou, aby ste mali pokoj na prípravu obeda? Nečudujte sa preto, keď pri stole v neskoršom veku uprednostní sledovanie obľúbenej rozprávky pred rozhovorom s vami. Sociálna inteligencia začne pokrivkávať práve pri narazení na sociálne siete a online svet, ktorý môže byť zdanlivo väčší a zaujímavejší.

Sociálna inteligencia a sociálne siete

Online vs. offline svet

Sociálna inteligencia sa v ostatných rokoch spája najmä so sociálnymi sieťami a online, teda internetovým, svetom. Ten je na prvý pohľad zdanlivo bezpečný, pretože deti sú ukryté medzi štyrmi stenami, kde im nič nehrozí. V pokoji si odmalička pozerajú rozprávky, hrajú hry, neskôr komunikujú so spolužiakmi, kamarátmi, nadväzujú nové priateľstvá… To, čo im však nerobí problém vo virtuálnom svete, môže spôsobovať ťažkosti pri osobnom kontakte.

Problém reagovať na skutočné ľudské emócie a prejavy a neschopnosť vyjadrovať sa na verejnosti je len zlomok z toho, čo môže deti odchovaných na sociálnych sieťach postihnúť. K tomu všetkému prispieva nezáujem rodičov o svoje vlastné deti. Práve preto je dôležité už odmalička ukazovať deťom skutočný svet, ten offline, poukazovať na jeho výhody a čo najviac času tráviť v reálnej spoločnosti kamarátov a rodiny.

Sociálna inteligencia sa nebuduje na sociálnych sieťach

Nie je sociálna ako sociálna. Na sociálnych sieťach si deti síce precvičujú sociálne zručnosti, ale nie také, ktoré využijú v konverzácii tvárou v tvár a v skutočnom svete. Aj výskum na Londýnskej univerzite ukázal, že deti vo veku 12-17 rokov pri nadväzovaní nových kamarátstiev pociťujú dokonca až úzkosť a cítia sa nepríjemne. Respondenti síce tvrdia, že s kamarátmi sú vďaka sociálnym sieťam v kontakte častejšie, ale konverzácie nie sú plnohodnotné.

Výsledok tohto výskumu jasne ukazuje, že deti nepotrebujú sociálne siete, ale sociálne zručnosti. Dôsledkom množstva času stráveného na facebooku, instagrame či tiktoku je nedostatočne rozvinutá sociálna inteligencia, vďaka ktorej si v reštaurácii vieme objednať jedlo alebo vrátiť to, čo nám nechutí, zvládneme pracovný pohovor, povieme nie bez pocitu viny a vieme pomôcť človeku, ktorý sa pred nami rozplače.

Sociálna inteligencia a výchova

Korene hľadajte v rodine

Je vám problém nadmerného využívania sociálnych sietí u detí povedomý? Jeho korene hľadajte inde, nie u detí. Psychoterapeut Edward WengLok Chan z Malajzijskej asociácie psychoterapie upozorňuje, že korene problému sa nachádzajú v nedostatočnej komunikácii v rodine. Dieťa si tak hľadá iné formy komunikácie a “zaparkuje” na sociálnych sieťach. Sú síce v kontakte s rovesníkmi, ale táto komunikácia má výrazné medzery. Deti nemusia odpovedať hneď, môžu si odpoveď premyslieť alebo dokonca celú konverzáciu ignorovať. Chýba im schopnosť dekódovať mimiku a gestá, nevedia reagovať na emócie a stávajú sa z nich nespoločenskí ľudia, ktorí sa v spoločnosti uchyľujú do bezpečia a berú do ruky telefón.

U detí sa vytráca schopnosť pohotovej reakcie, ktorú si cibria práve v osobnej komunikácii. Pri odmietnutí sa stiahnu, urazia, dokonca rozplačú, pretože nie sú zvyknutí na to, že im niekto niečo odoprie z očí do očí. Rozvíjaním sociálnej inteligencie vieme lepšie komunikovať s ľuďmi, vieme sa vcítiť do ich aktuálnej nálady, rýchlejšie riešime problémy a na ľudské konanie sa učíme reagovať aj inak ako iba ignorovaním správy, vymazaním komentára, zablokovaním niekoho a ústupom. Kvalita vzťahov, ktoré udržujeme, vplýva aj na naše fyzické a psychické zdravie. A práve psychické problémy, ktoré sa u mladých vyskytujú čoraz častejšie, úzko súvisia aj s časom stráveným na sociálnych sieťach.

Ako podporiť sociálnu inteligenciu?

Deti sú už odmalička vnímavé osobnosti, ktoré fungujú ako špongia a nasávajú všetko, čo sa okolo nich deje. Existuje množstvo spôsobov, ako podporovať sociálnu inteligenciu detí v podstate už od narodenia:

  • Rozprávajte sa s nimi už od narodenia aj napriek tomu, že vám nebudú ešte niekoľko mesiacov odpovedať. Opisujte všetko, čo robíte, ukazujte na všetko, čo vidíte a reagujte na všetky zvuky, ktoré deti vydávajú už ako bábätká. Aj na prvý pohľad nezmyselné bľabotanie a džavotanie je spôsob komunikácie. Deti už od narodenia sledujú vašu mimiku a gestá, ktoré nikdy nenahradí sledovanie postavičiek v televízii.
  • Buďte reálnym vzorom a ukazujte deťom nielen svoje úspechy, ale aj pokĺznutia a chyby. Nech vedia, že zlyhania sú súčasťou života a je v poriadku, ak sa im občas niečo nepodarí. Je dôležité naučiť sa zvládať výhry, ale aj prehry, postaviť sa im čelom, vždy sa otriasť a ísť ďalej. Vďaka tomu z vašich detí vyrastú nielen silné, ale aj empatické osobnosti.
  • Neignorujte pocity detí, ale ani tie svoje. Sociálna inteligencia ide ruka v ruke s tou emocionálnou a obe sa môžu deti naučiť. Všímajte si nálady vašich detí a rozprávajte sa o ich pocitoch, aj keby ste ich mali ťahať ako z chlpatej deky. Zdieľajte spolu tie nepríjemné, ale aj krásne pocity radosti, šťastia, úspechu a lásky. Vôbec to neznamená, že vaše deti budú v dospelosti precitlivené.
  • Zabudnite na tresty a odmeny. Zákaz mobilu po zlej známke v škole? Superdrahé tenisky za jednotku z písomky? Metóda trestu a odmeny sa vám môže vypomstiť, pretože často vedie ku klamstvám a odcudzeniu sa. Môže mať za následok zastieranie skutočných pocitov a hľadanie útechy práve na sociálnych sieťach.
  • Podporujte budovanie skutočných priateľstiev, a to už od raného detstva. Všetko sa to začína na detskom ihrisku, kde deti nadväzujú prvé vzťahy s rovesníkmi. Podporujte deti v tom, aby pokračovali v budovaní reálnych vzťahov, ktoré budú čo najďalej od sociálnych sietí. Je v poriadku písať si, posielať fotky a odkazy na videá, ale netreba zabúdať žiť skutočný život. Opýtajte sa detí, ako by vyzerali ich dni, keby sčista jasna zmizli všetky sociálne siete a neexistoval by internet. Ak budú príliš dlho váhať nad odpoveďou, zrejme majú problém.