Jar plná vitamínov z čerstvej zeleniny a ovocia

09. mar'20

Jar už klope na dvere, a hoci zima nebola vôbec taká tuhá a mrazivá, na teplé slniečko a dlhšie dni sa už určite všetci tešíme. Dôvod na radosť z prichádzajúcej jari však môžeme vidieť aj v čerstvej zelenine a ovocí, z ktorej môžete svojim deťom pripraviť chutné jedlá plné vitamínov. Čo detskému organizmu po zime najviac chýba a ako tieto vitamíny doplniť?

Organizmus, či už detský alebo dospelý, po zime nepochybne trpí nedostatkom vitamínu D. Ten totiž získavame najmä zo slnečného žiarenia (konkrétne z UVB žiarenia) a po zime môže jeho hladina v organizme klesnúť až o 50 percent. Argument, že aj v zime predsa svieti slnko, v tomto prípade neobstojí - zubaté slniečko totiž dopadá na zem v uhle a z hľadiska tvorby vitamínu D je nedostatočné.

Samozrejme, obranyschopnosť organizmu na začiatku jari netrpí iba nízkou hladinou vitamínu D. Dôležité je deťom dopĺňať aj iné vitamíny a minerály, ktoré sa postarajú o pevnú imunitu. Ideálnym zdrojom všetkých potrebných látok sú vždy sezónne potraviny, ktoré sú typické pre danú oblasť v istom ročnom období. Napríklad na jeseň sú “v kurze” jablká, hrušky či kapusta, v jari zase reďkovka, špargľa alebo jarná cibuľka. Pre každú zemepisnú šírku sú typické iné plodiny, preto je ideálne spoliehať sa na vlastnú úrodu alebo overených predajcov na farmárskych trhoch.

Vitamin d blog

Aká zelenina a ovocie zažíva svoju sezónu v jari:

  • jarná cibuľka - táto prvá lastovička medzi jarnou zeleninou je pochúťkou aj na obyčajnom chlebíku s maslom. Cibuľa nepríde o svoje dôležité látky a minerály ani po tepelnej úprave, no najviac účinných látok sa v nej uvoľní po nakrájaní nadrobno.
  • pór - je skvelou náhradou cibule, ktorej výrazná chuť môže niekedy deťom prekážať. Pór zo záhradky podporuje činnosť tráviaceho traktu a obličiek a posilňuje imunitný systém. Je bohatý na vitamíny B6, C a E, karotény, selén, fosfor, železo a je takisto zdrojom kyseliny listovej.
  • pažítka - je ďalšou zeleninou z rodiny cibuľovín, takže má všetky ich pozitívne vlastnosti. Nájdete v nej vitamíny skupiny B, C, vápnik, draslík, železo, karotenoidy aj mangán. Priaznivo vplýva na imunitný systém a má takisto dezinfekčný účinok.
  • špargľa - zažíva svoju sezónu iba tri mesiace v roku, preto treba jej účinky naplno využiť a zaradiť ju do jedálnička. Špargľa má vysoký obsah kyseliny listovej, vlákniny, draslíka a celej vitamínovej abecedy. Je úžasným antioxidantom a má protizápalové účinky.
  • špenát - je takisto veľmi dobrým antioxidantom a obsahuje vitamín K, vápnik, horčík, kyselinu listovú, meď, či mangán. Ukrýva v sebe aj podiel železa, ktorý získate najmä tepelnou úpravou.
  • reďkovka - patrí bezpochyby k najobľúbenejšej jarnej zelenine. Má vysoký podiel vitamínu C a kyseliny listovej, nájdeme v nej tiež vlákninu, ktorá pôsobí priaznivo na črevá a trávenie.
  • medvedí cesnak - posilňuje imunitu, má výraznú detoxikačnú schopnosť, znižuje krvný tlak a pomáha bojovať s bolesťami hlavy. Medvedí cesnak je známy svojimi liečivými účinkami pri ochorení horných dýchacích ciest a uľavuje aj pri žalúdočných problémoch. Nazbierajte si ho čerstvý v prírode a pripravte z neho celej rodine nátierku alebo chutné pesto.
  • jahody - je to možno prekvapivé, no jahody zažívajú svoj boom nielen v lete, ale aj v jari, a to najmä od apríla. Vo svojej sladkej chuti ukrývajú vlákninu, draslík aj vitamín C. Jahôdky pôsobia ako antioxidanty a majú dokonca schopnosť znížiť riziko rakoviny a obezity.
  • rebarbora - aj napriek svojej sladkastej chuti a využitím v koláčoch patrí rebarbora medzi zeleninu. Okrem sladkej má aj výraznú kyslú chuť, preto je vhodné kombinovať ju so sladkým ovocím alebo s rozumnou dávkou cukru. Nikdy ju však nekonzumujte surovú a takisto to s jej konzumáciou nepreháňajte - obsahuje totiž kyselinu šťavelovú, ktorá na seba viaže vitamíny a dôležité látky.

Čerstvá zelenina a ovocie má v jedálničkoch detí nezastúpiteľné miesto, avšak, prirodzene, sama osebe nestačí. Doplňte ju preto aj o iné zdroje vitamínov a minerálov - vajíčka, ryby, kvalitné mäso, orechy, obilniny a mliečne výrobky.

Vitaminy redkvicka

A čo vitamínové doplnky?

Odpoveď na túto otázku je celkom jednoduchá - ak vaše dieťatko dostáva všetky dôležité vitamíny a minerály z vyváženej a pestrej stravy, podávanie vitamínových doplnkov je zbytočné. Pediatri sa však zhodujú v tom, že najmä v období zvýšeného výskytu chorôb treba prísun vitamínov zvýšiť. Najvhodnejší spôsob je, prirodzene, zvýšiť konzumáciu čerstvého ovocia a zeleniny.

V prípade ochorenia sa odporúča nasadiť vitamín C, ktorý organizmus počas oslabenia v dôsledku choroby spotrebúva veľmi rýchlo. Po konzultácii s detským lekárom je tiež vhodné deťom (najmä dojčeným) podávať aj vitamín D. Vždy sa však vopred poraďte s pediatrom, niektorými vitamínmi sa totiž môžu nielen deti, ale aj dospelí predávkovať.

Vyťažte z jari maximum, trávte s deťmi čo najviac času na čerstvom vzduchu, pripravujte im výdatné jedlá a nezabúdajte na pravidelný prísun vitamínov v podobe čerstvého sezónneho ovocia a zeleniny.