Láska ku knihám vzniká už v detstve: Viete, ako deťom čítať?

  Kategórie: Aktivity s deťmi, Výchova,
25. mar'21

Pozornosť knihám by sme nemali venovať len počas marca, mesiaca knihy. Nájsť si čas aspoň na jednu rozprávku pred spaním má na deti neuveriteľný vplyv v tom najpozitívnejšom slova zmysle. Ako však čítať trojročnému drobcovi a ako desaťročnému čitateľovi, ktorý už vie čítať aj sám?

Vybrať knihu pre deti nie je vďaka prepracovaným kategóriám v kníhkupectvách až také zložité. Viacerí experti sa zhodujú v tom, že ešte dôležitejšie ako samotný výber knihy je spôsob, akým deťom čítame. Ako čítať leporelá, ktoré sú plné obrázkov a neobsahujú žiaden text? A ako pritiahnuť pozornosť detí k náučným knihám? Pozrite sa spolu s nami na to, ako čítať deťom rôzneho veku a ako u nich vypestovať literárnu gramotnosť a lásku ku knihám.

Od 3 do 5 rokov: Je to o ilustráciách

Nech už otvoríte akúkoľvek rozprávkovú knižku, deti v tomto veku budú okamžite uchvátené obrázkami. Zaujímavosťou je, že batoľatá a deti v predškolskom veku venujú iba 6% času pozeraním na písmená a slová v knihe. Zvyšných 94 percent pozornosti upriamujú práve na ilustrácie, preto by ste sa pri výbere kníh pre túto vekovú skupinu mali aj vy zamerať práve na ne.

Naučte deti už od prvého momentu, čo všetko kniha obsahuje. Ukážte im aj obálku, názov knihy a meno autora a pomenujte jednotlivé prvky. Vysvetlite mu, kto je autor knihy (človek, ktorý knihu napísal) a čo znamená názov knihy (vďaka nemu si vieme predstaviť, o čom bude príbeh).

Hoci troj- až päťročné deti ešte nevedia čítať, pokúste sa im vysvetliť rozdiel medzi rôznymi prvkami na stránkach kníh. Premeňte túto časť čítania na hru a ukazujte deťom písmená, dlhé a krátke slová, vety, ale aj bodky a medzery.

V neposlednom rade sa detí veľa pýtajte. Zaručene úspešné budú otázky typu “Kde je mačička/psík/žirafa?”, “Kde je chlapček a kde dievčatko?”, “Môžeš mi ukázať, kde je bodka, ktorá označuje koniec vety?”, “Nájdeš najkratšie slovo na tejto strane?”. Deti sa nielen rady skrývajú, ale rovnako rady majú aj hľadanie. Nie nadarmo majú mnohé knihy pre najmenšie deti rôzne tajné “zákutia”, ktoré treba odhaliť.

Citanie najmensie deti

Od 4 do 6 rokov: Vytiahnite literatúru faktu

Vybavte si v pamäti posledné knihy, ktoré ste deťom čítali. S najväčšou pravdepodobnosťou to boli fantastické knihy s úžasným rozprávkovým príbehom, so zápletkou, zaujímavými postavami a krásnym záverom. Na fiktívnych príbehoch nie je nič zlé, avšak deti by mali odmalička poznať aj literatúru faktu. A nemyslíme teraz tučné encyklopédie nasýtené informáciami, ale krásne ilustrované knihy s odbornými poznatkami určené práve detskému čitateľovi.

Deti v tomto veku sú schopné opýtať sa vás až 400 otázok denne. Otázok, na ktoré niekedy nemáte odpoveď alebo neviete, ako odpovedať primerane veku. Práve v týchto prípadoch vám pomocnú ruku podajú “odborné” knihy pre deti. Zaujíma vaše deti, prečo sú listy na stromoch zelené a nie modré? Pýtajú sa vás, prečo existuje Malý a Veľký voz, ale Stredný už nie? Chcú vedieť, prečo mačky pradú a prečo sa na oblohe každé ráno objaví slnko? Detské knižky poznajú odpoveď a vďaka ilustráciám tieto odpovede deti lepšie pochopia. A určite sa aj vy dozviete niečo nové.

Citanie deti blog

Od 6 do 10 rokov: Čítajte s porozumením

Počas čítania starším deťom odborníci odporúčajú sledovať, či malý čitateľ vníma príbeh a či mu rozumie. V priebehu čítania sa preto pýtajte rôzne otázky, ktoré súvisia s dejom. Napríklad: “Kam teraz chlapček pôjde?” alebo “Čo myslíš, ako psík vyrieši túto situáciu?”. Deti to prinúti zamyslieť sa a skutočne vnímať knihu.

Niektoré deti sú počas čítania myšlienkami inde a nesústredia sa na čítanie. Ich pozornosť pritiahnete práve rozprávaním o knihe už počas samotného aktu čítania. Premýšľajte nahlas o deji, o postavách a ich pohnútkach. Vďaka tomu sa v detskej mysli vytvorí akási mapa, ktorá pomôže dieťaťu reflektovať knihu.

Diskusiu o knihe podporte rozprávaním v prvej osobe. Svoje myšlienky začínajte vyjadrovať slovami “Zaujímalo by ma, či…”, “Začínam si myslieť, že…”, "Keby som sa tak mohol/mohla opýtať autora…”. S vlastnými myšlienkami to však nepreháňajte a neodvracajte pozornosť od samotného príbehu. Dajte deťom priestor na zapojenie vlastnej fantázie.

V knihách pre deti tohto veku budú určite pasáže, ktorým deti nebudú rozumieť. Nepreskakujte ich a neignorujte detskú nevedomosť. Snažte sa deťom čo najlepšie vysvetliť, o čo v konkrétnej časti knihy ide. Naučte ich, že nie je hanbou niečomu v knihe nerozumieť. Problematické časti si spolu viackrát prečítajte a nakoniec im prídete na koreň.